CMYK vs. RGB

CMYK vs. RGB

Egy fotó gyönyörűen, élénken ragyog a számítógép monitorán, ám amikor megkapod a kész nyomtatott szórólapot, kicsit tompább, más árnyalatú. Ismerős? Ez nem a nyomda hibája, hanem a fizika és a technológia különbsége.

A titok a két alapvető színmodellben rejlik: a fényen alapuló RGB és a pigmenten alapuló CMYK modellben.


1. Az RGB – A Fény és a Digitális Világ Színei 

Az RGB (Red, Green, Blue – Vörös, Zöld, Kék) az additív színkeverés modellje.

Miért additív?

Azért, mert az alapszínek (Vörös, Zöld, Kék) fényt bocsátanak ki. Ha mindhárom alapszínt maximális intenzitással keverjük, fehér színt kapunk (hozzáadódnak – additív). Ha egyik sincs jelen, a végeredmény fekete.

Alapszínek Fényforrás Keletkező szín
Vörös + Zöld Fénykibocsátás Sárga
Vörös + Kék Fénykibocsátás Magenta
Vörös + Zöld
+ Kék
Fénykibocsátás Fehér

Hol használjuk?

Az RGB az alapja minden digitális megjelenítésnek:

  • Számítógép monitorok

  • Okostelefonok kijelzője

  • Televíziók

  • Digitális fényképezőgépek

Az RGB színskála (gamut) rendkívül széles és képes a legélénkebb, legragyogóbb színek megjelenítésére.


2. A CMYK – A Pigment és a Nyomtatás Színei

CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key/Black – Cián, Magenta, Sárga, Fekete) a szubtraktív színkeverés modellje.

Miért szubtraktív?

A színek itt pigmentekből (festékekből) épülnek fel, és nem fényt bocsátanak ki, hanem elnyelik (kivonják – szubtraktív) a fény bizonyos hullámhosszait.

Ha a ciánt, magentát és sárgát elméletileg tökéletes arányban kevernénk, a végeredmény fekete lenne (minden fényt elnyel). A valóságban azonban a pigmentek nem tökéletesek, ezért a keverék inkább egy mélybarna. Ezért van szükség a negyedik színre, a Key-re, vagyis a fekete (K) festékre, ami tiszta árnyalatot és kontrasztot ad.

Alapszínek Pigment Keletkező szín
Cián + Magenta Fényelnyelés Kék
Magenta + Sárga Fényelnyelés Vörös
Cián + Sárga Fényelnyelés Zöld
Cián + Magenta +
Sárga + Fekete
Fényelnyelés Fekete

Hol használjuk?

A CMYK a professzionális nyomtatás (ofszet és digitális) alapja:

  • Szórólapok, katalógusok, könyvek

  • Csomagolóanyagok

  • Névjegykártyák


A Titok: A CMYK Skála Szűkebb, mint az RGB

A monitoron látott kép és a nyomtatott termék közötti különbség oka a színterjedelem (gamut).

Az RGB, mivel fényen alapul, olyan élénk kékeket, zöldeket és narancsokat tud megjeleníteni, amelyeket a nyomdai festékek fizikai tulajdonságai miatt nem tudnak reprodukálni.

Amikor egy RGB-ben tervezett képet CMYK-ra konvertálunk, a szoftver kénytelen a "nem nyomtatható" élénk színeket átalakítani a CMYK skálán belül található legközelebbi árnyalatra. Ez a folyamat okozza, hogy a kép veszít a vibrálásából, és kissé tompábbnak tűnik.

Mit tehetünk a Tökéletes Eredményért?

  1. CMYK-ban Tervezz a Kezdettől: Ha a végeredmény nyomtatott anyag lesz, már a tervezés kezdetén állítsd át a grafikai szoftvert (pl. Adobe InDesign, Illustrator, Photoshop) CMYK módra.

  2. Kerüld a Túl Élénk RGB Színeket: Tudatosan kerüld azokat az extrém élénk, fénylő színeket a designban, amelyekről feltételezhető, hogy nem fogják bírni a CMYK konverziót.

  3. Használj Pantone Színeket (Speciális Esetekben): Ha elengedhetetlen egy pontos, ragyogó szín (pl. céges logó), válasszon a CMYK-tól független, speciális színt, az úgynevezett Pantone színeket. Ezek előre kevert festékek, melyekkel garantálható a színazonosság – bár ez a megoldás plusz költséget jelent.

Ne feled: A nyomda csak azt tudja kinyomtatni, amit a pigmentek fizikai úton lehetővé tesznek. A színmódok ismerete az első lépés a hibátlan és meglepetésektől mentes nyomtatott anyagok felé!

További cikkek